Alla inlägg under augusti 2011

Av Maria - 25 augusti 2011 20:26

 

Två tårtor till Karin som fyller år i morgon.


 

Chokladbottnar fyllda med rårörda hallon och mörk chokladfluff, spacklade med vit chokladsmörkräm. Täckta med sugerpaste och dekorerade med blommor gjorda av flowerpaste.


 

 

Av Maria - 22 augusti 2011 15:27

De här bullarna kanske inte ser så imponerande ut. Men. De blev väldigt goda så hem och baka med er!


 

Gör en vetebrödsdeg (här används receptet på baksidan av mjölpåsen)

Vispa ihop vaniljkräm medan degen jäser.

Kavla sedan ut en stor rektangel och skär lite lagom stora rutor av den. Lägg en klick vardera av vaniljkrämen och blåbärssylt i mitten av varje ruta.

Fukta kanterna med lite vatten och nyp ihop till ett litet paket. Låt jäsa i bullformar i sisådär 20 minuter, pensla med uppvispat ägg, strö över lite pärlsocker och grädda sedan bullarna i 225-250 graders ugn i ungefär 5 minuter eller tills bullarna har fått fin färg.

Av Maria - 21 augusti 2011 21:04

Detta är vad jag har sysselsatt mig med de senaste kvällarna:

 

Sockerblommor till kommande tårtor.

Och man kan snabbt konstatera att jag borde öva på att göra rosor..

Av Maria - 19 augusti 2011 11:19

Jag är bäst på att samla på mig olika sorters mjölslattar, ni vet när man har nån deciliter kvar och tänker att det kan vara bra att ha till något eller det kan jag göra si eller så med. Problemet för mig är att det där si eller så väldigt sällan blir av.

Nu har jag i alla fall använt upp det sista av 4 sorters mjöl och bakade kalljästa frallor som blev riktigt bra.


 


En ungefärlig receptskiss:


7,5 dl halvljummet vatten

25 g jäst

1 msk rörsocker sirap (honung är väl egentligen att föredra men den lyste med sin frånvaro)

1 msk salt

2 l mjöl (jag använde vete-, grahams-, dinkel-, durum- och rågmjöl)

nån matsked olivolja


Rör ut jästen i lite av vattnet, tillsätt resten av vattnet, olja, salt och sirap.

Blanda i mjölet, knåda ihop till en deg och låt jäsa i kylen i ca 6 timmar (eller i rumstemperatur i 45 min -1 h). Efter det formar man degen till bullar, låter jäsa på bakplåtspappers klädd plåt i ca 20 min och gräddar i 225-250 graders ugn i ungefär 12 minuter.


Obs! Ha inte i för mycket rågmjöl, då blir bröden aldeles för kompakta och risken är ganska stor att man de blir torra.

Av Maria - 14 augusti 2011 08:31

Igår firade vi min lilla gosse som har fyllt ett år och samtidigt hade vi namnkalas för honom så här kommer lite bilder.


  Plockmat som min snälla mamma fixade.


Cakepops


Mini cupcakes fyllda med blåbärssylt och spritsade med marshmallowfrosting.


  Lavendeldrömmar, chokladkolakakor, chocolatchipcookies och ofyllda macroner.


Cakepops är enkla att göra men svåra att få snygga tycker jag.

De på bilderna gjorde jag så här:


Mixa ca 500 g muffins med 150 g philadelphiaost (ta lite ost i taget och fyll på tills allt går i hop till en smet som går att rulla till bollar).

Rulla till 30 bollar

Doppa ena änden på någon slags pinne i choklad och stick sedan ner pinnen i bollen. Låt dem sedan stå i frysen i minst 30 minuter.

Efter det doppar man bollarna i 300 g smält choklad och garnerar ev med strössel, nötter osv..

Stick in de färdiga popsen i en bit frigolit eller oasis. Ställ kallt till servering.


 





Av Maria - 6 augusti 2011 15:50

En Harry Potter tårta till Loke som fyllde 8 och Ella som fyllde 6.


 


Chokladbottnar fyllda med rårörda jordgubbar och vit chokladmousse. Spacklad med choklad smörkräm, täckt med sockerpasta och penslad med mycket guldig pulverfärg.


 

Av Maria - 5 augusti 2011 22:48

För ett par dagar sedan fyllde min son 1 år. Han fick Leilas franska maräng tårta. Den var väldigt god måste jag säga, det tyckte t om min syster som inte är så förtjust i maräng i vanliga fall så det om något var ju ett bra betyg!


 

 

Presentation

Tjej från Varberg vars stora intresse är att baka. Mamma till S och A, sambo med K. Fråga om det är något du undrar över!

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

  • Matbloggstoppen

RSS

Besöksstatistik

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen