Direktlänk till inlägg 13 januari 2012

Rullrån

Av Maria - 13 januari 2012 19:01

 

I dag har jag gräddat rullrån för första gången. Inte så svårt som man kan tro, dom första blev det lite si och så med men efter temperaturjustering blev dom bra.

    

Smet

360 g siktat vetemjöl

1,5 dl vatten

1,5 dl vispgrädde

175 g smält smör

3 dl strösocker


Blanda ihop allt till en smet och låt den sedan stå kallt i 1 h.

Väm järnet på spisplattan på medelvärme.

Smält smör och pensla insidorna.

Lägg en msk smet i mitten av järnet och grädda ca 1 minut på varje sida tills rånet har fått fin färg.

Sen gäller det att vara snabb. Ta upp rånet och rulla det runt ett skaft eller med hjälp av två gafflar. Jag använde en träslev.

Lägg och låt svalna på bakgaller.

 

 
 
Ingen bild

Agneta i Piteå

15 januari 2012 20:09

Hej! Kom in på din blogg då jag satt och sökte recept på rån. Jag har recept på typ de Du har gjort för första gången nu...det var otroligt vackra rån, jag har bakat rån i hela mitt vuxna liv(mycket för att ge som gåva) och jag tror dina är vackrare. Jag söker recept på smörgåsrån, har ett recept men de är så långgräddade. Har Du nåt' sånt recept? Mitt recept är på jäst, vatten, salt, vete och rågsikt. Hälsningar från en bakglad en.

Maria

16 januari 2012 15:39

Hej Agneta.
Vad kul att få en sån kommentar från någon som bakat mycket rån!
Nej något sånt recept ar jag tyvärr inte, men skulle bli jätteglad om du ville dela med dig av ditt. Isf får du gärna maila receptet till sagaottilia@spray.se
Ha en bra dag!

 
Ingen bild

Sara

17 januari 2012 21:27

Gud vad fina!! Skulle också vilja ha ett rånjärn..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 14 april 2012 21:06

Snart fyller min dotter 5 år och idag hade hon ett av sina kalas. Eftersom hon vill bli ballerina och dessutom älskar rosa så var motivet på tårtan inte så svårt att bestämma ;)   Tårtan består av ljusa bottnar fyllda med rårörda jordgubbar ...

Av Maria - 11 mars 2012 16:38

Tårtor och cupcakes till min vän Ulricas 30-års fest.   Chokladmoussetårta med browniebotten.     Chokladbottnar med vitchokladmousse och rårörda hallon. Spacklad med vaniljsmörkräm, täckt och dekorerad med sugarpaste.       Cu...

Av Maria - 28 februari 2012 21:21

Chokladwhoopies med nutella frosting.     Nutella frosting är sött och gott och passar utmärkt till allt som har med choklad att göra. Ja till mycket annat med för den delen!   150 g philadelphiaost 4 dl florsocker 1 msk kallt kaffe ...

Av Maria - 20 februari 2012 19:10

Jag använde samma recet som det här men tillsatte nån matsked kakao i smeten (lite för lite så 3-4 msk är nog mer lagom).            ...

Av Maria - 15 februari 2012 09:15

        Red velvet cupcakes till gårdagens alla hjärtans dagfirande. Spritsade med cream cheese frosting och garnerade med ett hjärta gjort av sockerpasta.     Recept   Muffins: 1,75 dl mjölk 0,75 msk ljus vinäger 100 g rumsvarmt s...

Presentation

Tjej från Varberg vars stora intresse är att baka. Mamma till S och A, sambo med K. Fråga om det är något du undrar över!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

  • Matbloggstoppen

RSS

Besöksstatistik

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen