Direktlänk till inlägg 29 maj 2011

Piffad kladdkaka

Av Maria - 29 maj 2011 20:43

Idag har vi firat min kära mor med middag hos oss. Till efterrätt gjorde jag en kladdkaka och för att piffa till den lite extra en dag som denna bredde jag på dulche de leche och hällde över lite jordnötter. Resultatet blev Väldigt bra! Lite lagom snickers inspirerat.


 

 
 Dulche de Leche är kola som man gör på enklast möjligasätt (även fast det tar lite tid innan den är klar). Man tar en burk sötad kondenserad mjölk. Lägger den i en stor kastrull och häller på en massa vatten. Sen låter man burk och allt koka i sisådär 3-4 timmar. Det enda man bör tänka på är att burken ska vara täckt med vatten hela tiden. Annars har jag hört rykten om att den kan explodera (iof har jag både en och två gånger glömt bort det och burken har stått med vatten till hälften. Det har inte hänt någonting men det bästa är nog att inte chansa i detta fallet). Sen är det bara att ta upp burken ur vattnet och låta svalna. Gott till det mesta. Glass, kakor, bär eller vaför inte blanda ungefär lika delar Philadelphia ost och kola och ev lite siktad kakao, tillsätt sedan florsocker tills konsistensen blir spritsvänlig och använd till mörkchoklad cupckakes. Garanterat mycket gott!


 

 
 
Ingen bild

Eva Weber

20 juni 2011 19:49

Hoppsan, nu har jag ju glömt av din blogg igen. Men så fort jag loggar in får jag MASSOR av inspiration och tips! Dags att lägga till bloggen bland "favoriter"! =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 14 april 2012 21:06

Snart fyller min dotter 5 år och idag hade hon ett av sina kalas. Eftersom hon vill bli ballerina och dessutom älskar rosa så var motivet på tårtan inte så svårt att bestämma ;)   Tårtan består av ljusa bottnar fyllda med rårörda jordgubbar ...

Av Maria - 11 mars 2012 16:38

Tårtor och cupcakes till min vän Ulricas 30-års fest.   Chokladmoussetårta med browniebotten.     Chokladbottnar med vitchokladmousse och rårörda hallon. Spacklad med vaniljsmörkräm, täckt och dekorerad med sugarpaste.       Cu...

Av Maria - 28 februari 2012 21:21

Chokladwhoopies med nutella frosting.     Nutella frosting är sött och gott och passar utmärkt till allt som har med choklad att göra. Ja till mycket annat med för den delen!   150 g philadelphiaost 4 dl florsocker 1 msk kallt kaffe ...

Av Maria - 20 februari 2012 19:10

Jag använde samma recet som det här men tillsatte nån matsked kakao i smeten (lite för lite så 3-4 msk är nog mer lagom).            ...

Av Maria - 15 februari 2012 09:15

        Red velvet cupcakes till gårdagens alla hjärtans dagfirande. Spritsade med cream cheese frosting och garnerade med ett hjärta gjort av sockerpasta.     Recept   Muffins: 1,75 dl mjölk 0,75 msk ljus vinäger 100 g rumsvarmt s...

Presentation

Tjej från Varberg vars stora intresse är att baka. Mamma till S och A, sambo med K. Fråga om det är något du undrar över!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

  • Matbloggstoppen

RSS

Besöksstatistik

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen