Alla inlägg under juni 2011

Av Maria - 27 juni 2011 21:10

För ett tag sen betällde jag lite saker från strössel & annat bl a en sockerpasta som jag inte har använt tidigare men jag inte haft något tillfälle att prova den. Om ett par veckor ska jag baka några tårtor så idag provade jag pastan (så att det inte krisar sig när tårtorna väl ska täckas) som var väldigt smidig och lättarbetad. Tårtan i sig var inte något mästerverk men enligt min sambo så var den i alla fall god!


 

Av Maria - 19 juni 2011 19:36

Denna kakan var en av de saftigaste kakor som jag någonsin smakat. Kan tänka mig att den passar utmärkt till tårtbottnar om man gör receptet *1,5.


 


Ugn 175 grader ca 40 minuter


175 g smör

225 g mörk choklad, 70% (jag använder iof mjölkchoklad för att göra den lite mer barnvänlig)

2,75 dl strösocker

5 ägg

1,25 dl vetemjöl

1,25 tsk bikarbonat

0,75 dl kakao

1,25 tsk vaniljsocker

1,25 dl créme fraiche


Smält smöret, bryt chokladen i småbitar och låt smälta i smöret. Rör runt så att det blandas riktigt.

Vispa ihop ägg och socker lite lätt (inte mycket, bara så att det vispas ihop ordentligt). Rör sedan ner chokladblandningen och efter det de övriga ingredienserna. Häll smeten i en smord form och sätt in i ugnen.

Kakan ska som sagt vara saftig och inte alls torr.


Till frosting gjorde jag Marta Stewarts Ultimate chocolatefrosting. Den är urgod och passar i princip till allt som är sött.


9 dl florsocker

2,5 dl kakao

1,25 dl mjölk

180 g mjukt smör

3 tsk vaniljsocker


Blanda i hop ingredienserna och kör med elvisp tills frostingen är fluffig.

Bred eller spritsa över och runt kakan.


Det här är en bra kak-tårta, den vinner på att göras någon dag innan den ska ätas och går dessutom bra att frysa med frostingen på.






Av Maria - 17 juni 2011 18:17

Idag har jag varit hos min mor och bakat Hummingbirdtårta. Man kan jämföra den med morotskaka, men istället för morötter så använder man banan och annanas. God blev den efter lite om och men. När jag hade vispat ihop glasyren så provsmakade jag den och tyckte att den smakade väldigt konstigt. Kollade på färskost paketen och upptäckte att jag hade tagit ett paket naturell och ett paket med pepparrotsmak. Gör om, gör rätt!

Det enda som var lite synd var att det blev aningen förl ite glasyr så själva kakan lyser igenom lite.



   


Av Maria - 6 juni 2011 20:57

Chokladmakroner med vitchoklad smörkräm.


 

Jag använde tidigare nämnda recept till makronerna men bytte ut ca 0,5 dl florsocker mot motsvarande mängd kakao.


Smörkräm

100 g valfri smält choklad

100 g rumsvarmt smör

100 g philadelphiaost

Vispas till smidig konsistens.



Presentation

Tjej från Varberg vars stora intresse är att baka. Mamma till S och A, sambo med K. Fråga om det är något du undrar över!

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

  • Matbloggstoppen

RSS

Besöksstatistik

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen