Alla inlägg under maj 2011

Av Maria - 30 maj 2011 21:30

 

och ska få testa Arlas smaksatta Kesella. Har några ideér om ett par kakor med frukt/bärsmak, hoppas de funkar i praktiken bara!

Av Maria - 29 maj 2011 20:43

Idag har vi firat min kära mor med middag hos oss. Till efterrätt gjorde jag en kladdkaka och för att piffa till den lite extra en dag som denna bredde jag på dulche de leche och hällde över lite jordnötter. Resultatet blev Väldigt bra! Lite lagom snickers inspirerat.


 

 
 Dulche de Leche är kola som man gör på enklast möjligasätt (även fast det tar lite tid innan den är klar). Man tar en burk sötad kondenserad mjölk. Lägger den i en stor kastrull och häller på en massa vatten. Sen låter man burk och allt koka i sisådär 3-4 timmar. Det enda man bör tänka på är att burken ska vara täckt med vatten hela tiden. Annars har jag hört rykten om att den kan explodera (iof har jag både en och två gånger glömt bort det och burken har stått med vatten till hälften. Det har inte hänt någonting men det bästa är nog att inte chansa i detta fallet). Sen är det bara att ta upp burken ur vattnet och låta svalna. Gott till det mesta. Glass, kakor, bär eller vaför inte blanda ungefär lika delar Philadelphia ost och kola och ev lite siktad kakao, tillsätt sedan florsocker tills konsistensen blir spritsvänlig och använd till mörkchoklad cupckakes. Garanterat mycket gott!


 

Av Maria - 27 maj 2011 13:55

Red Velvet är en sorts chokladkaka som man färgar röd. Har aldrig provat att göra den innan så det ska bli spännande att se om den är så god som jag har hört. Jag gjorde den i form av cupcakes. Snart kommer bästa tjejerna hit och får vara testpiloter!


 

 

Av Maria - 23 maj 2011 14:22

Igår blev det ostfrallor till frukost. Mycket mycket goda blev dom dessutom (tyckte tom min kräsna 4-åring så något rätt måste jag ju ha gjort).


 


Ursprungsreceptet kommer från Annas mat  av Anna Bergenström.


25-50 g jäst

7,5 dl ljummet vatten

knappt 1 msk salt

1 msk honung

1-2 msk olja

2 liter vetemjöl


1. Smula jästen i en bunke, lägg i salt och honung. Häll på lite vatten tills jästen har lösts. Slå då på resten av vattnet och oljan.

*

2. Häll i nästan allt mjöl.

3. Arbeta samman degen med en trägaffel, tippa ut på mjölat bakbord och knåda i ca 5 minuter och arbeta samtidigt in resten av mjölet, degen är färdig när den inte klibbar längre och är ganska fast.

4. Dela degen i två delar. Skär sedan varje bit i tio lika stora bitar och forma till runda eller ovala bullar. Lägg på plåtar.

Låt jäsa 20-30 minuter med den större jästmängden eller 0,5-1h med den mindre jästmängden.

5. Grädda mitt i ugnen 15-20 minuter i 225-250 grader

* Här mellan 1 och 2 la jag i ca 2 dl riven lagrad ost och lite chili explosion som är en blandning av chili, paprika, peppar och tomat (som förövrigt är min favoritkrydda).


 


Av Maria - 21 maj 2011 10:27

Igår var vi på 2-års kalas hos lilla Majken. Så här såg hennes tårta ut:

 

Lilla Gubben var ju inte direkt det snyggaste jag har gjort, men resten  av tårtan blev bra!


 

Av Maria - 18 maj 2011 19:58

Idag har jag gjort 14 cupcakes till min lillasyster (tilläggas bör kanske att hon inte ska äta alla själv haha). Choklad cupcakes fyllda med hallon och spritsade med vit chokladfrosting. Som dekoration sitter något som ska föreställa en röd nejlika. Borde kanske inte lägga ut den här bilden för blommorna blev verkligen inte så bra som jag tänkt att de skulle bli. Men. Man får väl bjuda lite på sig själv so here it goes...


 

Av Maria - 14 maj 2011 16:21

Sist jag gjorde makroner så provade jag ett nytt recept då gick det inte alls bra. Inte på något sätt. De sprack, blev ganska torra och reste sig inte alls så fint som de ska. Denna gången tog jag mitt vanliga recept. Då gick det bra.

Tyvärr har jag varken mandelmjöl eller mandelkvarn så jag fick mixa mandeln vilket inte riktigt blir lika snyggt som mandel i mjölform Men men.. Goda blir dom ju i vilket fall!



Makroner med hallonsmörkräm

Ugn 125 grader

125 g mandelmjöl

4 dl florsocker

0,25 dl strösocker

4 äggvitor som gärna får ha stått i rumstemperatur i några timmar (spara minst en gula, den behövs till smörkrämen)

Ev karamellfärg

Mixa ihop mandelmjöl och florsocker.

Vispa äggvitorna och tillsätt strösockret när vitorna börjar bli till ett hårt skum.

Rör i mandeln och florsockret, tillsätt karamellfärgen.

Häll smeten i spritspåse med rund tyll och spritsa ut små rundlar på bakplåtspappersklädd plåt.

Låt stå i rumstemperatur i minst 30 minuter.

Grädda i nedre delen av ugnen i 15 minuter


Smörkräm

100 g smör

1 äggula

1,5 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

hallonessens/hallonsylt efter smak

Ev karamellfärg

Rör ihop smör, florsocker, vaniljsocker, äggula och färg . Tillsätt essens eller sylt och smaka av tills det är lagom hallonsmak.


Bred smörkräm på en makron och lägg på en till som en hamburgare.


Jag tycker egentligen att det är godast när de har vilat en dag så det var lite dålig planering av mig eftersom dom är tänkta till schlagern


 

  Här syns det att de är lite knöliga av små mandelbitar.

Av Maria - 12 maj 2011 10:25

Här sitter Pippi och torkar

     Om en vecka ska hon få sitta på en tårta.

(Jo jag vet.. bildkvalitén är det som vanligt sisådär med..)

Presentation

Tjej från Varberg vars stora intresse är att baka. Mamma till S och A, sambo med K. Fråga om det är något du undrar över!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

  • Matbloggstoppen

RSS

Besöksstatistik

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen